کد مطلب:12426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

رویدادهای دیگر در سال نهم هجرت
1- در شعبان این سال «ام كلثوم» دختر پیامبر در مدینه وفات یافت.

2- در ذی قعده، منافق شماره یك مدینه عبدالله بن ابی بن مالك كه مقارن هجرت پیامبر به مدینه، تاج سلطنت برای او آماده می كردند از دنیا رفت، و اسلام و مسلمانان از این خبیث ناپاك آسوده شدند.

به روایت ابن اسحاق، پیامبر پس از بازگشت از تبوك بقیه ماه رمضان و ماه شوال و ذی قعده را در مدینه ماند. حضرت ابوبكر را بعنوان امیرالحاج با گروهی از مسلمانان به مكه فرستاد. پس از رفتن ابوبكر سوره برائت در باب مشركان و منافقان نازل شد. بعضی به پیامبر گفتند: كاش این آیات را برای ابوبكر می فرستادی تا بر مردم مكه بخواند. پیامبر فرمود: این پیام را جز مردی از خاندان من نمی تواند ابلاغ كند. عید قربان علی بن ابیطالب



[ صفحه 370]



بپاخاست تا برود و امر پیامبر را به مردم ابلاغ كند.

3- اعلامیه برائت از مشركان:

الف - هیچ كافری وارد بهشت نمی شود.

ب- پس از این سال هیچ مشركی حق ندارد حج بگزارد.

ج- و هیچ كس بصورت برهنه نباید پیرامون كعبه طواف كند.

د- هركس كه با پیامبر قراردادی دارد پیمان او تا پایان مدت قرارداد محترم است.

ه- دیگران هم از امروز تا چهار ماه مهلت دارند كه هر گروهی به سرزمین خود بازگردد. پس از این چهار ماه هیچ مشركی عهد و پیمانی نخواهد داشت مگر همانان كه با خدا و رسولش پیمان بسته اند. [1]

به روایتی، پیامبر ریاست مراسم حج را نیز به علی بن ابیطالب (ع) واگذاشت، و چون اعلام برائت را از ابوبكر گرفت ابوبكر به مدینه بازگشت.

4- هیأتهای نمایندگی

هیأتهای نماینده قبایل مختلف عرب برای اظهار اسلام در همین حدود سال نهم نزد پیامبر می آمدند و اسلام و اطاعت قبایل خود را به عرض پیامبر می رساندند و مورد محبت و عنایت حضرت قرار می گرفتند. این هیأتهای نمایندگی را سی و پنج گروه نوشته اند.


[1] پنج آيه ابتداي سوره توبه.